Πολιτιστικών θεμάτων - Δημοτικό Σχολείο Μεγάλης Παναγίας

Αναζήτηση
Μετάβαση στο περιεχόμενο

Κύριο Μενού

Πολιτιστικών θεμάτων

Δραστηριότητες





Ημερολόγιο με τα ήθη και έθιμα του χωριού μας

Τάξη  ΣΤ1 & ΣΤ2     Σχολικό  έτος :2008 - 2009  
Υπεύθυνοι  εκπαιδευτικοί: Κλητσινίκος Δημήτρης - Παπαευαγγέλου Γιάννης

Τα  Κάλαντα  της  πρωτοχρονιάς
Παρέες  παιδιών σηκωνόταν  νωρίς  το  πρωί
 και  γυρνούσαν  στα  σπίτια   και  έψαλαν  
τα  κάλαντα :« Αρχιμηνιά  κι ’ αρχή  χρονιά….»  
ή  το  «Βασίλειος ο θαυμαστός ……»

 
Στις  1  Ιανουαρίου , πάλι  μαζευόταν  οι  παρέες  
των  παιδιών  και   έλεγαν  τα  «Κώλεντα » , δηλαδή
 έπαιρναν  από  ένα  κλαδί  ελιάς  και  μ’ αυτό
χτυπούσαν  τις  πόρτες  και  τραγουδούσαν :
 « Σήκω  κυρά  μου  κι ’ άνοιξε…….»
Μετά πήγαιναν στην εκκλησία, βάζοντας
στην τσέπη τους κι ένα ρόδι.                                  
sd
Το ρόδι αυτό το σπάζανε μέσα στην αυλή
του σπιτιού τους, μόλις γύριζαν από την εκκλησία,
και έλεγαν την ευχή : «Όσα σπυριά έχει το ρόδι,
 τόσα καλά να’ χει το σπίτι».
 
Θεοφάνια  «Φώτα»
Την  ημέρα  αυτή  οι  μανάδες  δεν  άφηναν  
τα  παιδιά  τους , αλλά  και  τους  μεγάλους  
να  φάνε  οτιδήποτε  μέχρι  να  περάσει  ο  παπάς
 από  το  σπίτι  να  τους  «φωτίσει» , δηλαδή
 να  τους  ραντίσει  και  να  τους  αγιάσει  το   
σπίτι  και  τα  λουκάνικα  με  τον  αγιασμό .
Με  το  πέρας  της  Θείας  λειτουργίας  όταν  έβγαινε  
ο  κόσμος  έξω , πήγαινε  στην  πλατεία  της  εκκλησίας  
όπου  υπήρχαν  τότε  πολλοί  θάμνοι  από   πουρνάρια  
και  τα  βάζανε  φωτιά  για  να  « πρατσαλίσουν » ,δηλαδή
να  σκάσουν μιας  και  ήταν  χλωρά  τα  φύλλα  τους.
Και  αυτό  γινόταν  για  να  φοβηθούν  οι   καλικάντζαροι , και  να  φύγουν.


                            Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ με...γλωσσοδέτες

Τάξη: Α2        Σχολικό έτος: 2007-2008
Υπεύθυνη εκπαιδευτικός:  Τσιανακά Πηγή
Αφορμή
Στα πλαίσια της επαφής των μαθητών της Α΄ τάξης (σχ. έτος 2007-2008) με τη γλώσσα και λαμβάνοντας υπόψη τη δουλειά που προηγήθηκε στο νηπιαγωγείο (πρότερη γνώση) αναγνώστηκαν διάφορα βιβλία στην τάξη, τα οποία έδιναν δημιουργικές προεκτάσεις. Ένα απ’ αυτά ήταν και το βιβλίο του Ευγένιου Τριβιζά «ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΜΕ ΓΛΩΣΣΟΔΕΤΕΣ». Αυτό έδωσε και την αφορμή για τη δημιουργία του δικού μας βιβλίου με τίτλο «Η ΑΛΦΑΒΗΤΑ με… γλωσσοδέτες».
 Σκοπός
Σκοπός της ενασχόληση με τη δραστηριότητα αυτή ήταν η ανάπτυξη της ικανότητας των μαθητών να χειρίζονται αποτελεσματικά και δημιουργικά το λόγο (προφορικό και γραπτό), τόσο στα πλαίσια και τις ανάγκες του σχολείου, όσο και έξω απ’ αυτό, καθώς και η εξοικείωσή τους με το εξωσχολικό βιβλίο.   
           Στόχοι

           Στόχοι της δημιουργίας του βιβλίου με γλωσσοδέτες ήταν:

  •  Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη μορφή και το περιεχόμενο γλωσσικών παιχνιδιών ρυθμού.

  •  Να αποκτήσουν αίσθηση του χιούμορ.

  •  Να οξύνουν τη φαντασία τους και να αναπτύξουν δημιουργική σκέψη.

  •  Να κατανοούν κείμενα και να τα αποδίδουν με εικαστικό τρόπο.

  •  Να αισθητοποιήσουν με παιγνιώδη τρόπο την έννοια της γλωσσικής δομής.

  •  Η βιωματική και συνεργατική εμπλοκή των μαθητών στον προφορικό και γραπτό λόγο.

  •  Η αγάπη για το βιβλίο και η συνειδητοποίηση ότι εκτός από πληροφοριακό αποτελεί και ψυχαγωγικό υλικό.


        Μέθοδος
Λαμβάνοντας υπόψη τους παραπάνω στόχους, καθώς επίσης τις εμπειρίες και την πρότερη γνώση των μαθητών, δουλέψαμε συνεργατικά, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της αναδυόμενης γραφής και της ολικής προσέγγισης της γλώσσας.
 Κάθε φορά που οι μαθητές διδάσκονταν ένα νέο γράμμα, αναζητούσαν λέξεις που να αρχίζουν απ’ αυτό ή να το περιέχουν. Οι λέξεις αυτές καταγράφονταν στον πίνακα. Στη συνέχεια προσπαθούσαν με αυτές να συντάξουν προφορικά απλές και σύνθετες προτάσεις που να έχουν νόημα και να δένουν μεταξύ τους, έτσι ώστε να προκύψει ο γλωσσοδέτης. Σε περίπτωση που δημιουργούσαν περισσότερα από ένα κειμενάκια, επιλέγανε αυτό που τους άρεσε περισσότερο. Αρχικά οι  γλωσσοδέτες γράφονταν στον πίνακα από τη δασκάλα και αργότερα απ’ τους μαθητές. Τέλος ένας μαθητής αναλάμβανε κάθε φορά να γράψει και να ζωγραφίσει το γλωσσοδέτη σε φύλλο Α4.
Αξιολόγηση
Οι μαθητές έδειξαν ενθουσιασμό, δούλεψαν αβίαστα και με κέφι. Ολοκληρώθηκε το αλφάβητο (επιτελώντας τους σκοπούς που αρχικά ορίστηκαν) και υπήρξε προθυμία για συνέχεια (δημιούργησαν γλωσσοδέτες και με δίψηφα σύμφωνα). Το βιβλίο φωτοτυπήθηκε και μοιράστηκε ως ενθύμιο στους μαθητές. 



 Η "Γλώσσα" της Μεγάλης Παναγίας

Τάξη  Δ΄                         Σχολικό  έτος :2000 - 2001  
Υπεύθυνη  εκπαιδευτικός: Τρουλιανού Βούλα.

Αφορμή για τη μελέτη της τοπικής γλώσσας, δόθηκε όταν ένα μαθητής είπε τη λέξη «μπάσνιακας» (βάτραχος).
Συγκεντρώθηκε πολύ υλικό, κυρίως  από παππούδες, με μεγαλοπαναγιώτικες λέξεις και δημιουργήθηκε ένα λεξικό.
Ανάμεσα στις σελίδες του λεξικού προστέθηκαν ζωγραφιές των μαθητών με λεζάντες στη μεγαλοπαναγιώτικη διάλεκτο.



Άδεια Creative Commons
Αυτό το εργασία χορηγείται με άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού 4.0 Διεθνές .
Επιστροφή στο περιεχόμενο | Επιστροφή στο κύριο μενού